ضریب رجوع و برگشت یا این که Bounce Rate چیست؟
در این وبلاگ به نکات مهم در سئو تکنیکال اشاره می کنیم
ضریب رجوع و برگشت یا این که Bounce Rate چیست؟
نوشته شده توسط براتی در ساعت 22:6

بانس ریت یا Bounce Rate چیست؟

 

بانس ریت سایت یا این که درصد خروج یا این که نرخ پریدن در معنای تعداد کاربرانی است که پس از ورود به تارنما شما فارغ از تماشا هیچ صفحه دیگری از آن بیرون می گردند . ضریب رجوع و برگشت Bounce Rate به میزان حضور آنان در صفحه شما بستگی نداشته و معیاری برای سنجش جذابیت سایت شما از لحاظ بازدیدکنندگان است .

گزینش موفقیت یک سایت برای جذب بازدیدکننده غالبا براساس تعداد بازدیدکننده یکتا طی روز معقول میشود . در مراحل ابتدایی آغاز به فعالیت و در یک سری ماه ابتدا نسبت دادن به این آمار میتواند تا حدی میزان رخنه شما در وب و کارایی بخش بازاریابی را مورد بررسی قرار دهد , ولی در ادامه عمل نگهداری کاربرانی که به تارنما شما وارد می گردند و تبدیل آنان به مشتری آخرین اهمیت ویژه ای خواهد داشت .

 

bounce_rate

 

بررسی ضریب رجوع Bounce Rate تارنما به شما نشان میدهد که یوزرها تا چه حد با محیط وبسایت رابطه برقرار کرده و تشویق به بازدید صفحه های بیشتر میگردند .

در عمل ضریب برگشت بعنوان یک فاکتور منفی شناخته میشود و بالا بودن آن نشانگر ضعف شما در روش ارائه مطالب است . مهم‌ترین فاکتور برای سنجش موفقیت یک وبسایت تعداد یوزرها اثبات آن است ; یعنی افرادی که هرچند وقت یکبار به آن راز میزنند و بروزرسانی مطالب شما را پیگیری می نمایند .

در صورتیکه سایت شما دارنده محتوایی است که بخش اعظم اشخاص فقط یکبار به آن وارد میشوند , بررسی ضریب بازگشت یا این که Bounce Rate می‌تواند ترازو قابل قبولی برای موفقیت شما باشد . ارتقا تعداد بازدیدکنندگان روزمره در شرایطی که با افزایش ضریب رجوع و برگشت هم همراه باشد در طی زمان سود مثبتی برای شما درپی نخواهد داشت .

ضریب برگشت ( Bounce Rate ) بسیار نشانگر عدم رضایت یوزرها از محیط وب سایت است

 

بررسی ضریب رجوع و برگشت ( Bounce Rate ) وب سایت

 

با توجه به حجم اطلاعاتی که سیستم های آمارگیر قوی در اختیار مدیران وبسایت ها می گذارند , عدم بررسی و بررسی ظریف آن ها میتواند موجب سردرگمی و نادرست برای تصمیم های آتی گردد . برای محاسبه ضریب رجوع و برگشت وب سایت و تصمیم گیری صحیح در زمینه ی مطلوب یا این که غیرمناسب بودن آن می بایست بازدیدکنندگان را براساس شیوه ورود به وب سایت گونه بندی کرده و هریک را جدا محاسبه کنیم .

۱ . ارجاع دهنده های کم بها

 

تارنما هایی که به گردآوری فله ای داده ها از وب پرداخته و بدون بررسی بر محتوا آن را در اختیار یوزرها قرار میدهند تحت عنوان ارجاع دهنده های نامطلوب شناخته می گردند . اشخاصی که از این شیوه به تارنما شما وارد می گردند خیلی سرعت بالا آن را ترک می نمایند , چون عموما توقع ورود به وب سایت جدیدی را نداشته اند و یا این که بدنبال مقاله دیگری بوده و به تارنما شما پند گردیده اند . دربین وبسایت های اهل ایران پیوند پد میتواند مثال قابل قبولی باشد .

۲ . لینک بی واسطه به وب سایت

 

این نوع لینک ها معمولا با یک پیام مشوق همراه می‌باشند مانند “ توصیه می کنیم از این سایت مشاهده فرمائید ” یا این که “ برای حمایت از ما از تارنما زیر دیدن فرمائید ” اشخاصی که از این شیوه به وب سایت شما وارد می گردند به انگیزه مشخص و معلوم نیامده و توقع متعددی از محتوای شما نخواهد داشت . این اشخاص یه خرده شوق و اشتیاق دارا‌هستند البته نباید توقع ضریب رجوع و برگشت قابل قبولی از آن ها داشته باشید .

۳ . Bounce Rate محل ورود از موتورهای کاوش

 

کسانی که از روش موتور کاوش و با عبارت مشخصی به وب سایت شما وارد می گردند بطور حتم بدنبال موضوع خاصی بوده و به مطالب شما عشق و علاقه مند گردیده اند . در صورتی‌که ضریب رجوع و برگشت برای این اشخاص در سایت شما عدد بالایی باشد , یعنی بیش تر از ۵۰ % آن ها سوای بازدید هیچ کاغذ دیگر از وبسایت شما بیرون شوند , شما با مشکلی دارای اهمیت مواجه هستید و می بایست در محیط و مطالب تارنما خویش بررسی عمیقی داشته باشید . اعتنا به دو نکته پایین بسیار اساسی خواهد بود :

 

Bounce یعنی “ پریدن ” یا این که “ جُست ” , هر چند مضمون‌ “ گزاف گویی ” نیز می‌دهد و از طرفی Rate هم معنای “ نرخ ” یا این که “ میزان ” است .

 

Bounce Rate چیست؟

نرخ پریدن یکی‌از فاکتورهای اصلی در بهینه سازی وب سایت و همچنین تجربه کاربری است .

Bounce rate در گوگل آنالیتیکس ( Google Analytics )

Bounce Rate چه می باشد را به صورت کلی در نخستین مقاله تعریف کردیم ولی تعریف Bounce rate از دید Google Analytics کمی متفاوت و دقیق‌تر است , از دید گوگل در شرایطی‌که کاربری تنها یک Interaction صورت دهد , بانس ریت ( Bounce Rate ) برای آن استفاده کننده ساخت می گردد .

 

Interaction معنا تعامل را دارااست و اکنون این که چه چیزی مشتمل بر Interaction می شود را به طریق خلاصه اشاره خوا هیم کرد :

 

Pageviews

Event

Transaction

 

در صورتی‌که سه عنصر بالا فقط یکی آنان بوسیله استفاده کننده صورت دهد در گوگل آنالیتیکس هم یک Bounce rate ساخت میشود . اساسا هر کاربری با دیدن یک ورقه دست‌کم یک Pageviews داراست .

 

اما اینجا شرطی دارااست که Event ها از چه نوعی باشد و شیوه محاسبه Bounce rate را کمی پیچیده‌تر میکند که در پست‌های آینده به آن بیشتر اشاره خوا هیم کرد .

Bounce rate در وبسایت الکسا ( Alexa )

معنی Bounce rate از دید الکسا فرقی با معنایی که در جمله اولیه کردیم ندارد . از نظر الکسا نیز در شرایطی‌که کاربری بعد از ورود به یک وبسایت صرفا یک ورقه را مشاهده نماید و آن گاه بیرون شود یک بانس ریت ( Bounce rate ) صورت می دهد .

ولی سوال حیاتی اینجا میباشد که وبسایت الکسا ( Alexa . com ) چطور متوجه این اخلاق و رفتار استفاده کننده ( خروج استفاده کننده از ورقه ) می‌شود؟

طبق گفته الکسا به کمک یک‌سری پارتنرها و همچنین تولبار الکسا و روش‌های دیگر که به آن اشاره نکرده بانس ریت را محاسبه می‌نماید .

 

از دید بنده میزان Bounce rate که الکسا نشان می‌دهد به شدت تخمینی بوده و با درصد خطای بالا است , به‌این برهان که ترافیک از طرف موبایل هر روز بیشتر می شود و وبسایت Alexa قابلیت تشخیص این ترافیک عظیم را ندارد .

معنا Bounce در پست الکرونیکی مارکتینگ

حتما شما از ابزارهای آدرس اینترنتی مارکتینگ همانند میلرلایت ( mailerlite ) , میل چیمپ ( mailchimp ) و … استعمال می‌کنید و تماشا کردید که یک‌سری مدل Bounce را در این خدمات به ما نشان می دهند که تعریف آنها با Bounce rate که در ابتدا داشتیم گوناگون است .

 

Bounce در نشانی اینترنتی مارکتینگ به معنای این است که چه تعداد از ایمیل‌های ارسالی شما به دلیل مشکلات فنی سرور دریافتی , نامعتبربودن پست الکرونیکی مقصد به حالت موقت یا این که همیشگی و … به مخاطب مدنظر نرسیده است .

 

Hard Bounce : به تعداد ایمیل‌هایی اشاره می کند که دارنده مشکلات مستمر بوده و نشانی اینترنتی به مقصد نخواهد رسید . به عنوان مثال ممکن است مخاطب نشانی ایمیلی وارد نماید که به هیچ وجه نیست و یا این که دامنه آن خدمت دهنده پست الکرونیکی دیگر خدماتی ارائه نمی‌دهد .

Soft Bounce : به تعداد ایمیل‌هایی اشاره می نماید که دارنده مشکلات موقت بوده و آدرس اینترنتی به مقصد فعلا نرسیده , برای مثال ممکن است سرور ایمیل گیرنده به صورت موقت از عمل افتاده باشد و یا این که حجم اینباکس ایمیل مقصد لبریز شده باشد .

 https://ismaeilsahab.ir/ctr/

به حیث فردی مخلوق باید نرخ پریدن این ۲ میزان بالا را پایین ۲ درصد نگه داشت .

معنا نرخ بانس در بازاریابی و فروش

 

اصطلاح نرخ پریدن یا این که نرخ بانس سالیان گذشته از ترویج اینترنت و وب و تکنولوژی دیجیتال به کارگیری می‌شده است .

 

خویش واژه‌ی Bounce به معنای برخورد با بازدارنده و رجوع و برگشت پر سرعت است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: